محل تبلیغات شما

سالمندان به طور معمول به بیماری‌های مزمن، کاهش توان حرکتی و مشکلات روانی دچار می‌شوند. یک رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در سلامت و طول عمر سالمندان دارد. مصرف امگا 3 برای سلامت عمومی سالمندان و جلوگیری از پیشرفت بیماری‌ها ضروری است. اسیدهای چرب امگا 3 تمام عملکرد فیزیولوژیک بدن از جمله سیستم قلبی عروقی، عصبی، ایمنی، بینایی، استخوان‌ها و پوست را تنظیم می‌کنند. تحقیقات نشان داده است مصرف اسیدهای چرب امگا 3 عملکرد حافظه و یادگیری در سالمندانی که مبتلا به اختلالات شناختی هستند را بهبود می‌بخشد.
اگر وظیفه نگهداری از سالمند در منزل را بر عهده دارید یا می‌خواهید نکات مراقبتی را به پرستار سالمند والدین خود گوشزد کنید در این مقاله همراه ما باشید تا با مزایای امگا 3 بیشتر آشنا شوید.

اهمیت مصرف امگا 3 برای سالمندان

خواص امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 در بدن انسان ساخته نمی‌شوند اما مصرف آنها برای تنظیم فعالیت‌های بدن لازم است. امگا 3 به تقویت سیستم ایمنی ضعیف، اختلالات چشمی، کم‌توجهی، سلامت پوست، درمان بیماری‌های قلبی، افسردگی، دیابت، بهبود زخم، ورم مفاصل و… کمک می‌کند.
این ماده حیاتی در انواع لوبیا، دانه‌های چیا، گردو، بذر کتان، سبزیجات، ماهی سالمون، ماهی ساردین، قزل‌آلا، شاه‌ماهی، ماهی تن، روغن ماهی، روغن سویا، روغن زیتون و روغن کانولا وجود دارد. در بسیاری موارد نیز پزشک مکمل امگا 3 را برای افراد تجویز می‌کند.

فواید امگا 3 برای سالمندان

مصرف اسیدهای چرب امگا 3 مزایای بسیاری برای بدن سالمندان دارد. محققان اعلام کرده‌اند امگا 3 با افزایش طول عمر افراد رابطه مستقیمی دارد. بیماران قلبی که به مقدار زیاد امگا 3 مصرف کرده‌اند عمر طولانی‌تری داشته‌اند.
استرس، اضطراب، خستگی ذهنی، اختلالات عصبی و افسردگی از مشکلات شایع دوران سالمندی محسوب می‌شود. افراد سالمند به دلیل بیماری‌ها و ناتوانی حرکتی یا طرد شدن از سوی فرزندان دچار حس یاس و ناامیدی می‌شوند. مصرف امگا 3 به‌ویژه در ن سالمند میزان استرس و نگرانی‌های آنها را کاهش می‌دهد.
مکمل‌های امگا 3 تاثیر بسیار مثبتی در درمان مشکلات روحی سالمندان افسرده دارند و علائم افسردگی را در سالمندان رفع می‌کنند.
آرتروز یا ساییدگی غضروف مفصلی یکی دیگر از بیماری‌های رایج افراد سالمند است که درمان ندارد اما با انجام توصیه‌هایی می‌توان آن را تسکین بخشید. امگا 3 موجود در روغن ماهی علائم و نشانه‌های آرتروز را کاهش می‌دهد و از پیشروی بیماری جلوگیری می‌کند. روغن ماهی تاثیر آنژیم‌هایی را که باعث از بین رفتن غضروف‌ها می‌شود کاهش می‌دهد در نتیجه با مصرف آن می‌توان مصرف داروهای ضدالتهاب مفاصل را کم کرد. با مصرف امگا 3 در سنین پایین‌تر حتی می‌توان از بروز آرتروز جلوگیری کرد.
آلزایمر و فراموشی نیز از مشکلات عمده سالمندان به شمار می‌آید. با ایجاد پلاک‌هایی در مغز که ناشی از تجمع غیرطبیعی پروتئین بتا آمیلوئید است، سالمند مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شود. این پلاک‌ها خاصیت سمی دارند و به سلول‌های مغز آسیب می‌رسانند و در نهایت منجر به بیماری آلزایمر می‌شوند.
پژوهش‌ها نشان می‌دهد روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا 3 از ساخت این پروتئین‌ها در سلول‌های مغز جلوگیری می‌کند. همچنین امگا 3 حافظه را تقویت کرده و در درمان بیماری آلزایمر بسیار موثر عمل می‌کند.
سالمندان مبتلا به دیابت بیشتر از سایر سالمندان در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند. پزشکان معتقدند روغن ماهی سطح تری گلیسیرید خون را در بیماران مبتلا به دیابت کاهش داده و دیابت آنها را کنترل می‌کند.
انحطاط ماکولا بیماری چشمی است که از دلایل اصلی نابینا شدن افراد در سن بالای 60 سال محسوب می‌شود. در این بیماری که با افزایش سن احتمال آن افزایش می‌یابد دید مرکزی فرد که برای کارهای دقیق از جمله خواندن و رانندگی لازم است از بین می‌رود.
بر اساس تحقیقات انجام‌شده اسیدهای چرب امگا 3 در مراقبت از چشم و جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری انحطاط ماکولا تاثیر بسیار خوبی دارند.


خدمات پرستاری سپید گستر

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها

تبلیغات متنی
فومینو خرید اینترنتی مجله علمی آموزشی گلدآموز سند/وثیقه/سندازادی/وثیقه ملکی/سندارزان گروه صنعتی دارا چوب ساعت ديواری شیک ارزان تزئینی دکوری پلکسی گلاس 2019 Appfreedl Learn Tab